Author Sector Shock

Ročník 1996 | 4130 Cr-Mo D.B. | Shimano LX/XT

Author Sector byl pro mě vždycky pojem. Zůstalo mi to dodnes. První setkání datuju do druhé půlky devadesátých let. Chodil jsem tehdy do Cyklosportu Kerda vejrat s otevřenými ústy na kompletní modelový ročníky Authorů. Především na ty závodní. Dva nejvyšší modely let 1996 a 1997: Vision v hliníku a Sector v oceli. S pevnou nebo s odpruženou vidlicí. V roce 1998 k nim přistál jako zjevení Egoist, trubky od Eastonu a kompletní XTR. Cenovka? 79 990 Kč. Na svoji dobu plnotučná. Červený Sector stál půlku, 39 990 Kč. Naposledy byl ten rok uveden s pevnou vidlicí. O rok později červený kabát vyměnil za žlutý. Druhé setkání, žluťáka kupuje muj cyklo-parťák Libor. Jel pro kolo do Prahy ke Štěrbovi s velkou slávou. Třetí setkání, rok 2008. Články Jardy Nováka na Bikebase "Někdo to rád ocelové"...

Author Sector 1996

Prvního Sectora (19.5) jsem koupil přesně o deset let později, v prosinci 2018. Moje první vintage kolo! Za tři tisíce na cyklobazaru od pána z Teplic. Po telefonu jsem ho žádal, aby na kole visícím na háku v garáži našel ikonické TR na patkách zadní vidlice. Podařilo se, a tak jsme si na dálku plácli. Mimochodem, na chlup stejný typ patek používal Tom Ritchey ještě v roce 2018 na rámu SwissCross. O rok později přešel na pevné osy. Můj první Sector měl půl napůl originální osazení. V dílně proběhlo několik pokusů ho sestavit, než jsem si definitivně potvrdil, že chci dosáhnout původního stavu. Teda až na tu traverzu, kterou tam dávali místo představce a Grip Shiftu, kterýmu jsem nikdy nefandil a sedla. O půl roku později se mi podařilo sehnat z Ostravy druhého Sectora (17.5) v jakési garáži, kde dlouho stál. Přes bazos.cz, v pěkném stavu, s původními komponenty. Součástí nabídky bylo celoodpružené GT, základní model, žádná sláva. Tisíc za kus. Ber obě, nebo nech dalším. Logistika bývá v případě podobných nákupů zcela zásadní věc. Díky skvělé ostravské kamarádce mé ženy Bětce se podařilo obě kola dostat do Liberce.

Author Sector 1996 Author Sector 1996

Po kompletní rozborce obou Sectorů došlo ke sborce pouze jednoho. Za použití standardních i nestandardních postupů. Tím druhým je myšleno týdenní pobyt rámu ve stojanu vzhůru nohama, injektáže WD40 do sedlové trubky a následná demontáž zarezlé sedlovky za pomoci svěráku. Šlo to překvapivě hladce. Od té chvíle vím, že WD40 a trpělivost jsou jedněmi z nejlepších kámošů amatérského cyklomechanika. V té době jsem ještě žil v domění, že si Sectora pověsím na zeď a budu se jím kochat. Měl jsem dílnu, kterou jsem začal plnit a stál před rozhodnutím, jakou cestu zvolit. Vyšlo mi z toho toto: Držím se při skládání starých kol původních nebo dobových kompomentů. Nejsem dogmatický (toho se ostatně varuji celý život). Ústupky si povoluji. Především za účelem zvýšení komfortu jízdy (např. sedlo, gripy), či ušetření času, energie a peněz (např. pláště). Všechna kola musejí být provozuschopná a musí přinášet radost z jízdy. Žádný věšení na zeď.

Author Sector katalog 1996

Katalog PDF

Výsledná stavba respektuje dobu vzniku šedivýho Sectora, devadesátý šestý rok. Jak již bylo řečeno, katalogový setup nerespektuje kokpit. Použil jsem představec Ritchey namísto traverzy TranzX. Rovněž řídítka nesou Tomovo jméno a na šířku měří neuvěřitelných 580 mm. Dnes je tento údaj možná k smíchu, ale před čtvrt stoletím by se leckdo pohoršoval nad tím, že jsou řídítka na závodní stroj přespříliš široká. Místo Grip Shiftu ovládají osmirychlostní přehazovačku a třírychlostní přesmykač řadící páčky Shimano LX. Brzdové páky a brzdy jsou původní od Tektra. Šedivé špalky Kool Stop jsem vyměnil za nové černo-červené. Přehazovačka, přesmykač, kliky a zapletená kola jsou původní, v supr stavu. Ráfky neprobržděné, jen lehce poškrábané. Podezírám starého pána z Ostravy, že před prodejem vyměnil v dobré víře staré, zteřelé pláště za nové. Jen místo montpák použil šroubovák. Ehm... Jak se říká, cesty do pekla bývají někdy dlážděné dobrými úmysly. Naštěstí utrpěla pouze vizuální stránka ráfků.

K zásadnímu odklonu od katalogu došlo u plášťů, sedla a vidlice. Volba padla na Schwalbe Rocket Ron šířky 2.1 palce. Vzhledem k subtilním ocelovým trubkám rozměr tak akorát (zkoušel jsem Racing Ralph 2.2, ale nebylo to ono). Krásného žlutého vyšívaného sedla Selle San Marco jsem se vzdal jen s těžkým srdcem. Putovalo do Bratislavy borci, který stavěl žlutý Author Magic. Ergonomií se v devadesátkách moc nezabývali a já nechtěl trpět. Zvolil jsem svou osvědčenou klasiku WTB Silverado. A konečně vidlice. Velké dilema. Originální elastomerová Quadra funkčností nenadchne. Vyměnil jsem ji s kolegou sběratelem z Olomouce za tripple butted pevnou vidlici Heavy Tools a překousnul fakt, že na rámu je nápis Shock. První evoluce Author Sector spatřila světlo světa.

pozn.: Druhá evoluce Sectora z roku 1996 je už delší dobu ve fázi těsně před dokončením. Nápis Shock na horní rámové trubce znovu odpovídá realitě. Díky zlaté vidlici Rock Shox Mag 21. Nafotim. Slibuju:)

Author Sector 1996 Author Sector 1996 Author Sector 1996

Značka / Model

Author Sector Shock

Rám

4130 Cr-Mo D.B., patky Ritchey

Velikost

19.5

Vidlice

Rock Shox Mag 21

Hlavové složení

DiaTech

Kliky

Shimano Deore LX FC-M563-IG

Středové složení

Shimano BB-UN51

Řazení

Shimano Deore LX SL-M569

Přesmykač

Shimano Deore LX FD-M567

Přehazovačka

Shimano Deore XT RD-M739

Náboj přední

Shimano Deore LX HB-M563

Náboj zadní

Shimano Deore LX FH-M565

Ráfky

Mavic 238

Pláště

Schwalbe Rocket Ron 2.1

Brzdové páky

Tektro

Brzdy

Tektro 870 Kool Stop

Pedály

Wellgo

Řídítka

Ritchey Force 580 mm

Představec

Ritchey 110 mm

Sedlovka

TranzX Zanzi Post 27.0

Sedlo

WTB Silverado Race

Chci na Homepage!