STARÝ···KOLA

Instagram ikona Spotify ikona Napiš mi

#01 Svatopluk Zatloukal, šéfkonstruktér Morati

Bonus: Tomáš Dočekal, sběratel Moratek

Od raných devadesátek působila v Olomouci pod křídly letecké společnosti Mora Aerospace „malá partička, která si to dávala na férovku s velkejma klukama světové cyklobranže". Produkovala vysoce funkční leč elegantní rámy a komponenty Morati, šedivou noblesu z titanu. Slova o férovce vypustil před časem na sociální síti host první epizody podcastu o starých kolech Svatoš Zatloukal, šéfkonstruktér a duchovní otec značky Morati. Dokonale vystihl pointu příběhu, který vám zde servíruji. Svatoš se svým týmem vybudoval značku, která si svou kvalitou, inovativností, šíří sortimentu a závodními úspěchy ve světě nezadala. Zrodila se legenda.

Svatopluk Zatloukal Morati

Impulzem pro vznik značky Morati byla paradoxně záchrana její mateřské společnosti Mora Aerospace. Východní trhy padaly jeden po druhém a než se našla nová odbytiště pro letecký výrobní program, bylo potřeba hledat alternativy a stabilizovat. Díky Svatošovi zacílila Mora i do cyklobranže, která v té době procházela kvasem. Technika nebyla ještě sešněrovaná, hodně se experimentovalo.

Prvním produktem Morati se staly kliky. Z hlediska konstrukce i použitých technologií zřejmě nejtěžší volba. Měly však úspěch. Dveře do zahraničí jim otevřel veletrh leteckých technologií v Toulouse, kde je zmerčili kluci od Sunnu. Následovaly rámy a poté zbytek sortimentu. Zdobila je neotřelá konstrukční řešení, kde každý detail plní svou funkci (mimochodem, filozofii umět si svá konstrukční řešení vždy zdůvodnit, si Svatoš odnesl z nedokončených studií architektury). Vzpomeňme BB Box, Morati Stays, M-Bars nebo svého času nejlehčí kovové kliky světa.

Mozaiku doplňují obdivné pohledy ostřílených borců na světových pohárech směřující ke kolům kluků z bajkové Spořky nebo cyklokrosového Budvaru, kteří přijeli „z východu". Tituly Miguela Martineze a Christopha Dupouey pod značkou Sunn. Úspěchy řady dalších profíků, Thomase Frischknechta nebo Maria De Clercq, kteří si Morati komponenty koupili za své. Majstrštyk v podobě silničky na kotouče, která téměr o dvacet let předběhla dobu a která nese rukopis hned dvou vizionářů, Svatoše Zatloukala a Boba Štíchy.

Morati HC 1.3 Morati SC 1.2 kotouče

Katalog Morati

No a pak zničeho nic konec. Hořký. I k tomu jsme se dostali. Otevřeně, bez příkras a kudrlinek. Pokud jste stejně jako já obdivovali Moratky na závodech, v obchodech nebo na stránkách časopisů. Pokud se vám i dnes zrychlí tepová frekvence při pohledu na matně šedé trubky svařené do úchvatných kreací (a vůbec vám neva, že stojí na šestadvacítkových kolech). Pokud patříte k těm vyvoleným a Moratky sbíráte... pusťte si to!

···

BONUS: Tomáš Dočekal, sběratel Moratek

V devadesátkách na kolech závodil a už tenkrát si uvědomoval exkluzivitu malosériovek, které vídal kolem sebe na Českém poháru. Moratku v té době nevlastnil, ale podle svých slov na české titanové rakety s kamarády koukali... jako "spadlý z višně". Řeč je o Tomovi Dočekalovi, který svými slovy dokreslil fenomén značky Morati za sběratelskou komunitu. Nádherný, geniální, neskutečný, kosmický výrobek. To jsou synonyma, která se Tomovi vybaví při pohledu na dílo Svatoše Zatloukala a jeho týmu.

Poslechněte si bonusový rozhovor s nadšencem, který Moratky sbírá od roku 2004 a do dnešního dne shromáždil snad jednu z největších sbírek v Česku. S nadšencem, který neváhal, když bylo třeba, sednout do auta a ujet 600 kilometrů, jen aby se domluvil s polským prodejcem rámového setu Morati na koupi. Jak to dopadlo nebo jaké šperky má Tom ve sbírce, se dozvíte, když si tento BONUS pustíte.

···

Fotogalerie

Morati SC 1.2 kotouče Morati trial Morati trial Pavla Havlíková Morati Tomáš Dočekal Morati 1000miles Kopka Morati Svatoš se svým týmem

Chci na Homepage!